Ding 13: vrienden en profielen

Social-mediaSociale netwerksites zijn bedoeld om zowel persoonlijke als zakelijke contacten te onderhouden. In Nederland vindt er een verschuiving binnen de profielensites plaats. Het aantal Nederlandse Facebook-gebruikers is gestegen en Hyves daarentegen ziet het aantal actieve leden sterk teruglopen. Momenteel is Hyves met name populair bij de jeugd en na de basisschool wordt er in de meeste gevallen een overstap gemaakt naar Facebook.

Social networks

Profielensites, community’s en vriendensites worden verzameld onder de naam social networks. De bekendste richten zich op de ‘persoonlijke’ markt (Hyves, Facebook, MySpace etc.). Een voorbeeld van een zakelijk netwerk is LinkedIn, waarbij professionals ‘vrienden’ van elkaar kunnen worden en waar je bijvoorbeeld ook kan terugvallen op de ‘collegae’ van je vrienden. Tenslotte zijn er nog steeds sociale netwerken waar mensen zich bundelen rondom een gemeenschappelijke interesse. Eerder maakten we al kennis met Flickr en YouTube als voorbeelden van websites rondom fotografie, video en boeken. Maar ook het in ons land populaire SchoolBANK (vind oud-klasgenoten) is zo’n sociaal netwerk.

Er zijn heel veel social networks, maar binnen dit onderdeel gaan we onze aandacht vestigen op de meest populaire social networksites: Facebook en LinkedIn.

Facebook

Facebook is een sociale voorziening die mensen helpt om efficiënt met hun vrienden, familie, organisaties en medewerkers te communiceren. De netwerksite is opgericht op 4 februari 2004 door Mark Zuckerberg. In eerste instantie was de site bedoeld voor studenten van Harvard University. In september 2006 werd Facebook geheel openbaar, waarna iedereen zich kon registreren.

Persoonlijke pagina

facebook profielHet Facebookprofiel is de pagina die je als persoon aanmaakt. Daarmee kun je informatie delen met je vrienden (persoonlijke profielen van personen waarmee je bent verbonden). Deze activiteiten/levensgebeurtenissen verschijnen in een chronologische lijst en wordt timeline genoemd. Veel mensen beschouwen een social networksite als een handige manier om contact te houden met een grotere kring van bekenden, terwijl jongeren het juist vaak intensief gebruiken voor hun directe vriendenkring, naast sms en chatten. De standaard privacyinstellingen van Facebook kun je zelf aanpassen. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat je ‘getagd’ wordt in foto’s, of dat je profiel geïndexeerd wordt door zoekmachines. Privacy is voor een deel ook je eigen verantwoordelijkheid. Jij bepaalt zelf wat je deelt binnen jouw netwerk.

Fanpagina / Publieke pagina / Officiële pagina

Een Facebookpagina die je als bedrijf of organisatie maakt wordt een fanpagina, een publieke pagina of een officiële pagina genoemd. Aangezien Facebook ook in Nederland razendsnel groeit, wordt dit online sociale netwerk ook voor Nederlandse bedrijven steeds interessanter en relevanter, ook voor erfgoedinstellingen als bijvoorbeeld het Nationaal Archief, het Stadsarchief Amsterdam, het Amsterdams Historisch Museum en het Centraal Museum. Mond-tot-mond-reclame is een krachtig middel om klanten te bereiken, en op een platform als Facebook kunnen berichten zich razendsnel verspreiden. Een fan is iemand die heeft aangegeven heeft je fanpagina leuk te vinden en daarmee verbonden is.

Groepen

Facebook ‘Groepen’ verschilt niet veel van andere groepen die te vinden zijn op het internet. Mensen delen dezelfde interesses en zoeken elkaar op om meningen, ervaringen en informatie uit te wisselen.
Als gebruikers dus een bepaalde interesse delen kunnen ze een Facebook Groep aanmaken en vrienden uitnodigen om lid te worden.
Handige functionaliteiten binnen een groep zijn: het delen van documenten en beeldmateriaal, e-mailen en meningen peilen via polls.

LinkedIn

LinkedinLinkedIn is een sociaal netwerk gericht op professionals. Studenten en pas afgestudeerden zijn de snelst groeiende gebruikersgroep en meer dan 2 miljoen bedrijven hebben een LinkedIn bedrijfspagina. Een profiel op LinkedIn is vergelijkbaar met een C.V. (contactgegevens, werkervaring, opleiding, specialisaties en vaardigheden). Door connecties te leggen met profielen van (oud-)collega’s, studiegenoten, zakenpartners en bedrijven, bouw je een online zakelijk netwerk op.

De kracht van LinkedIn zit in de tweedegraads contacten, het netwerk van je netwerk. LinkedIn kan bijdragen aan het vinden van een nieuwe baan en er is intellectuele informatie te vinden over werkgerelateerde onderwerpen. Het is een handig hulpmiddel om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen binnen je vakgebied.
Via LinkedIn kunnen medewerkers zich optimaal profileren als professional en hun netwerk uitbouwen, waardoor ze sneller en gemakkelijker kennis kunnen uitwisselen met relevante mensen.

Een organisatie kan via LinkedIn relaties onderhouden met huidige klanten, nieuwe relaties ontmoeten, nieuwe medewerkers vinden, mond-op-mondreclame genereren voor diensten of producten en medewerkers inzetten als ambassadeurs.

LinkedIn kent tegenwoordig ook groepen waar leden informatie en ideeën uitwisselen (Museums in the Digital Age, Erfgoed 2.0, Audiovisual Heritage Network bijvoorbeeld). LinkedIn groepen zijn in korte tijd uitgegroeid tot platforms om kennis te delen en om te weten te komen wat er leeft in een bepaalde sector.
LinkedIn (discussie)groepen zijn er rondom onderwerpen, bedrijven, producten, interesses en meer. Iedereen met een LinkedIn-account kan een groep starten, leden verzamelen en discussies starten.

Archieven en social networks

De uitdaging voor archieven ligt in de vraag welke rol sociale netwerken kunnen spelen in de digitale dienstverlening. Als fysieke dienst is het archief een gebouw waar mensen bij elkaar komen, die historische informatie zoeken en onderzoek doen. Maar die mensen kennen elkaar online meestal niet, laat staan dat zij iets met elkaar delen of te delen (willen) hebben.

Waar liggen de mogelijkheden voor een archief(organisatie) als er een ‘filiaal’ op Hyves wordt geopend? Kan het archief vrienden maken en diensten aanbieden op Facebook? Wat kunnen individuele archiefmedewerkers en archieven dus met een sociaal netwerk?

In dit Ding ga je de wereld van de sociale netwerken ontdekken en nadenken over de vraag of jij je er thuis kan voelen en wat je archief in zo’n gemeenschap te zoeken heeft.

Ontdekoefening

1. Als je geen lid bent van Facebook en/of LinkedIn kun je er niet zoveel doen, maar wel rondkijken. Beoordeel onderstaande pagina’s:

LinkedIn

Facebook

2. Probeer je een beeld te vormen van de functie van LinkedIn en Facebook. Welke informatie bieden organisaties en welke reacties komen er? Vertel ons in een blogpost jouw eerste indruk.

3. Van LinkedIn/Facebook-kenners en -gebruikers willen wij graag weten hoe je het gebruikt, wat je er nuttig/leuk aan vindt, en waarom instellingen volgens jou een eigen pagina zouden moeten hebben (of niet).

Extra

4. Mocht je al lid zijn van LinkedIn en/of Facebook of wil je nog meer sociale netwerken en hun mogelijkheden bekijken, dan volgt hieronder nog een overzicht van een aantal andere netwerksites:

  • Archief 2.0: de plek waar toekomstgerichte archiefmensen bij elkaar komen.
  • Hyves: in Nederland het populairste netwerk. Op dit netwerk kun je rondkijken via de cursusaccount. Gebruikersnaam: archiefdingen23 – Wachtwoord: archief20. Je kunt er ook een bericht plaatsen, vrienden worden en een bericht of foto liken. Een mooie oefening om te kijken hoe een social networkpagina werkt!
  • MySpace: groot netwerk, maar een beetje op z’n retour, lijkt het. Ook in een Nederlandse versie
  • www.myspace.com/naamvanartiestofband: alle grote artiesten en bands hebben een profiel op MySpace. Luister naar muziek, bekijk clips, concertreviews en word vriend in plaats van fan!
  • Orkut: eigendom van Google, dus eenvoudig aanmelden via je Google account
  • Plaxo Pulse: lid van meerdere sociale netwerken? Volg via deze site wat je vrienden allemaal doen
  • Dizzie.nl: een snelgroeiend sociaal netwerk rondom boeken en literatuur. Op dit netwerk kun je rondkijken via de cursusaccount. Gebruikersnaam: 23-archiefdingen – Wachtwoord: archief20. Je kunt een boek toevoegen of een mening geven over een boek.

Bronnen


<< Ding 12: tussenevaluatie
>> Ding 14: boekenvrienden vinden elkaar