Ding 10: Ervaringen en meningen op webfora

find-discussion-forumsDiscussiefora zijn natuurlijk al zo oud als de mensheid, want ons verhaal vertellen willen we allemaal. Behalve het dorpsplein en de kroeg zijn daarvoor nu ook digitaal eindeloos veel mogelijkheden.

E-maillijsten

Een tijd lang waren e-maillijsten (dist[ribution]lists) het meest populaire discussiemedium. Deze lijsten hebben het voordeel dat geplaatste berichten direct naar je toe komen. Maar ook dit voordeel heeft eenn nadeel: als er heel veel heen-en-weer gepraat wordt, loopt je mailbox vol met tientallen (niet zelden onbenullige) mailtjes. Voor het volgen van een echte discussie zijn e-maillijsten bovendien niet zo overzichtelijk.

Webfora

Langzamerhand hebben webfora de rol van e-maillijsten overgenomen. Dit Ding gaat over webfora en websites die door de discussies tussen gebruikers zijn uitgegroeid tot bronnen van nuttige informatie. Forums staan niet altijd op zichzelf, maar zijn vaak onderdeel van een website. Het zijn krachtige groeps-communicatie-tools, vaak veel effectiever voor veel doelen dan de nieuwere sociale media. Kortom, de inzet van forums draagt bij aan een goede digitale dienstverlening.

Hoe werkt een forum

Een forum wordt gevuld door berichten en reacties van de deelnemers. De ‘topics’ die leden aankaarten worden samen met de opeenvolgende reacties als ‘draadjes’ (threads) onder elkaar gepresenteerd. De software voor zulke fora is gericht op interactie en zoeken.

Archieven en forums

Het (helaas) enige archief in Nederland dat echt heel erg actief is met forums, is het BHIC in Den Bosch. Het forum Genealogie is hiervan een voorbeeld.

Bij het indiceringsproject VeleHanden werd het forum – enigszins tot grote verrassing van de organisatie – een van de meest waardevolle ‘tools’ van het project. Vrijwilligers hielpen er elkaar, de project- en archiefmedewerkers waren er actief, brachten er nieuws, de communityband groeide door de contacten op het forum enz.. Bekijk het VeleHanden forum en lees het artikel over de kracht van forums geschreven op het blog De digitale archivaris.

Met de community’s op forums ontstaan ook vaak mooie dingen, zoals in Friesland.

Het is goed om te weten dat een belangrijk deel van onze klanten – genealogen – zich al jarenlang online verenigen. Christian van der Ven gaf daar een presentatie over.
Het grootste forum op dit gebied is het Stamboom Forum van Bob Coret.

Een belangrijk forum op het gebied van informatiemanagement, en documentaire informatievoorziening is het discussieforum van BREED, het netwerk voor de innovatieve informatiewerker. Ook Archief 2.0, het netwerk voor Nederlandse en Vlaamse archiefmedewerkers, heeft een forum waarop zaken die het vak betreffen worden besproken.

Ook op LinkedIn zijn veel discussiegroepen waaraan je kunt deelnemen, onder meer over archieven en erfgoed. Als je lid bent van LinkedIn kun je je bij een discussiegroep aanmelden, maar je kunt ook zelf een discussie opstarten. Jos Veldwijk geeft 8 tips hoe je een discussie op Linked In groepen opstart.

Forums en Webcare

In Ding 3 spraken we al over het belang van webcare en hoe je door middel van onder meer RSS en Google Blog Search op de hoogte kunt blijven van wat er over jouw archief wordt gezegd. Bij Ding 3 heb je al geleerd hoe je een attendering kunt krijgen wanneer er iets over je archief wordt geschreven of wanneer iemand het over jou persoonlijk heeft. Dat heb je gedaan door het instellen van Google Alerts en door het maken van een zogenaamde egofeed. Daarvoor heb je eerst een zoekactie gedaan bij Google Blog Search en heb je je vervolgens geabonneerd op de RSS feed.

Rob Coers maakte een filmpje over hoe hij met Google Blog Search een egofeed maakte voor de term ‘bibliotheek 2.0’ en hoe hij deze vervolgens in Netvibes en Google Reader plaatste. Datzelfde kun je met forums doen: via een egofeed bijhouden wat er op verschillende forums over je archief wordt gezegd en zo nodig reageren of hulp bieden. Je kunt ook specifieke discussiegroepen volgen via een RSS feed, zoals Genealogie Benelux.

Op het weblog De Digitale Archivaris staan verschillende artikelen over webcare en archieven die beslist de moeite waard zijn om te lezen, zeker als je plannen gaat ontwikkelen om webcare op te nemen als structureel onderdeel van je digitale dienstverlening.

Ontdekoefeningen

In dit Ding ga je een paar forums verkennen. Om in de stemming te komen hier een rijtje van uiteenlopende voorbeelden:

1. Bezoek tenminste twee forums naar keuze (je kunt kiezen uit wat hierboven vermeld staat of zelf zoeken naar iets wat je interesseert, maar concentreer je wel op echte discussiesites). Bekijk daar:

  • 3-6 discussie’draadjes’ van begin tot einde om te ervaren wat men uitwisselt;
  • de richtlijnen voor deelname.

Let op de verschillen tussen de sites die je bezoekt, in toon, opzet, niveau van interactie en mogelijkheden. Kijk vooral hoe mensen met elkaar omgaan en in hoeverre er nuttige informatie wordt uitgewisseld.

2. Kies een forum of discussiesite, over welk onderwerp dan ook, waar je zélf veel gebruik van maakt. De site mag overal over gaan. Beschrijf op je blog waarom je de site zo boeiend/nuttig/handig vindt, geef aan van welke Web 2.0 elementen de site gebruik maakt en waarom dat volgens jou werkt. Vertel ons hoe jij opmerkingen van anderen waardeert en op welk moment je er wat aan hebt. Het zou ook aardig zijn om te horen of je zelf bijdragen levert en op welke manier.

Speel- en leeroefening

3. Kies een forum uit (maakt niet uit welk onderwerp) en reageer op een discussie of start zelf een discussie. Beschrijf je ervaringen op je blog.

4. Kijk of je medecursisten op hun blog iets over jouw blog of over jouw archief of over het werkgebied van jouw archiefdienst hebben geschreven en reageer daarop. Laat in je blogpost weten op welk(e) blog(s) je hebt gereageerd.

Om te lezen

Bronnen


<< Ding 9: wiki’s
>> Ding 11: social bookmarking